Ingen Javascript

Din nettleser har deaktivert Javascript som brukes på denne nettsiden.
Trenger du hjelp for å aktivere klikk her

Fornøyd - eller pengene tilbake

Foto: Arkiv

Normisjon ønsker å være en organisasjon som mennesker er stolt av.

- Vi har sterk tro på og er stolte av det arbeidet vi gjør internasjonalt.  Det er et nyskapende, dynamisk og fremtidsrettet arbeid hvor giverne får kanalisere sitt engasjement. Men skulle giverne våre noen gang ikke dele denne oppfatningen, så kan de få pengene tilbake. Uten våre givere er det ikke mye vi får gjort så det er viktig for oss at de er fornøyde, generalsekretær Anne Birgitta Langmoen Kvelland.

Normisjon har lenge jobbet i Mali med samfunnsutvikling, menighetsbygging og evangelisering. Nylig har arbeidet også forgrenet seg til Senegal. Foto: Ole Halvorsen  

- Vi ønsker at mennesker skal gi til vårt arbeid og være stolte og glade for det vi får til med pengene som er gitt. Om det ikke er slik, ønsker vi å være en organisasjon som gir pengene tilbake, sier medie- og markedssjef Ole Martin Rudstaden. Han mener at en slik garanti også vil hjelpe organisasjonen å fortsatt være skjerpet. 

Det skal være enkelt å få gaven refundert, dersom man ønsker det. Det eneste Normisjon ønsker er at man skriver et par linjers begrunnelse, slik at vi kan vite hva giveren er misfornøyd med.

Forventer dere at fornøydhetsgarantien skal føre til mange flere gaver?

- Vi tenker ikke slik med denne ordningen. Først og fremst gjør vi dette for å skape et enda sterkere tillitsforhold til giverne våre. Det kan selvfølgelig også utløse flere gaver, men det viktige i dette er at vi får en enda klarere ansvarliggjøring knyttet til bruken av innsamlede midler. Selv om vi opplever at denne ansvarliggjøringen også er tydelig i dag, så er det utelukkende positivt å skjerpe den ytterligere, sier Rudstaden.

Okhaldhunga sykehus er iferd med å bygge ny fødestue. Sykehuset har gratis fødselshjelp og mange hundre barn blir født ved sykehuset hver år. Foto: Kristin og Erik Bøhler  

Er dere ikke redde for å få en storm av krav mot dere, for eksempel dersom det kommer opp negative saker i media?

- For det første, garantien gjelder dersom du ikke er fornøyd med det prosjektet du har gitt penger til – og altså ikke dersom du er uenig i andre valg ulike deler av Normisjon gjør. For det andre, vi opplever at vi har svært lojale og trofaste givere som vet ganske mye om hva internasjonalt misjonsarbeid handler om. Så nei, vi er ikke redde for det. Vi har tvert imot gledet oss en god stund til å lansere denne ordningen, sier medie- og markedssjefen.

Slik fungerer garantien: 

- Gjelder gaver gitt av enkeltpersoner til det internasjonale arbeidet.

- Innen et halvt år etter at gaven er gitt, kan du kontakte Normisjon på normisjon@normisjon.no eller på 23 30 10 00 og få gaven refundert. Det eneste vi krever tilbake er at du skriver en begrunnelse på et par linjer om det prosjektet du ikke er fornøyd med.

- Gaver som er innberettet til Skatteetaten som grunnlag for skattefradrag, kan ikke trekkes tilbake. Dette skjer i januar hvert år.