Ingen Javascript

Din nettleser har deaktivert Javascript som brukes på denne nettsiden.
Trenger du hjelp for å aktivere klikk her

Tomtekjøp i Bangladesh

Nelson Sarker, Normisjons leder i Bangladesh, undertegner her kontrakten om kjøp av tomt til det fremtidige Martin Luther College. Bak fra venstre: Hans-Jørgen Hagen og Torunn Tjelle som har vært Normisjons utsending i tre år i Bangladesh og rektor ved Martin Luther College, Mitali Maria Costa.
Foto: Normisjon Bangladesh

Martin Luther College (MLC) leier i dag et bygg inne i hovedstaden Dakha i Bangladesh. For å få en permanent godkjennelse til å drive skole i Bangladesh, må man eie tomten og bygget hvor man skal drive skole. Dette handler i stor grad om å sile ut de useriøse aktørene, som kun driver skoler for profitt. MLC har derfor lenge vært på utkikk etter et nytt bygg, også fordi det nåværende bygget begynner å bli for lite, forteller Oddvar Holmedal, prosjektkoordinator i Normisjon.

Bangladesh er et av landene i verden med høyest befolkningstetthet, noe som gjør at tomteprisene stiger til værs. MLC ble derfor nødt til å se på alternative tomter, også utenfor sentrum. Valget falt på en tomt ca. 30 minutter utenfor Dhaka, 7.5 mål for en kjøpesum av 5 millioner kroner, betydelig mindre enn tomtene inne i sentrum. Når tomten først var bestemt, har det vært en møysommelig prosess for å få signert kontrakt. Det har vist seg å ta tid, særlig med forhandling av pris på tomten, advokat som har sjekket at alle de riktige papirene er i orden. Det har dessuten blitt brukt mye tid på sjekke opp alle nåværende og tidligere eiere av tomten, slik at alt det formelle er i orden.

Ungdom i Oppdrag har nylig kjøpt nabotomten, som kan by på samarbeid i fremtiden. Det oppleves absolutt som et bønnesvar å få de som nabo til MLC, forteller Holmedal. 


Før undertegnelsen kontrolleres den digitale versjonen før man lager en utskrift.

Hvorfor er det så viktig å eie og ikke bare leie? Når skolens rykte og anseelse testes, er det alltid to spørsmål som kommer opp: Hva er strykprosenten på skolen deres? Og har dere egen tomt og egne bygninger? En god skole produserer gode resultater og har lav strykprosent. Seriøse skoler eier også tomta og bygningene selv. Dhakas utdanningsmyndigheter er ikke blant de aller enkleste å ha med å gjøre, men regelen er ganske sikkert der for å unngå useriøse aktører i "utdanningsmarkedet". Hva gjør man hvis en skole må legges ned og elevene dermed ikke kan ta de eksamener de har forberedt seg til? "Eie-regelen" har sikkert blitt til i møte med slike problemer.

Rektor Mitali tok med seg svigerfar (til venstre) som er fra området og kjenner prosedyrene. Midt i bildet, stående bak: Rob, som kommer til å fortsette med planleggingen av ny bygning


 
Høytidelig underskriving av kontrakt med selger til venstre og kjøper til høyre. 

Begivenheten tiltrekker seg tilfeldig forbipasserende også. 

Da vi kom til Bangladesh for over tre år siden, var søket etter tomt i gang. Ofte når MLC har undersøkt et tips, har det virket lovende. Vi har vært rundt på utallige steder. Men etter hvert har tomta vist seg å enten være for dyr,  ligge for kronglete til, være for stor, være for liten eller for våt. En gang ble vi utfordret til å kjøpe en dam, nærmest en innsjø, men en representant for selger sa at "This is not a problem. It is just to fill it up".  Enda verre er det når det er uklart om selger faktisk eier tomta. Det skjer ofte i denne delen av verden. En gang, den nest siste gangen, var papirene og eierskapet i orden, prisen også, men tomta hadde en nabotomt hvis eier var stor og mektig og muligens hadde skumle hensikter med å "utvide sitt territorium". Land grabbing heter slikt. Er det en sjanse for at man blir utsatt for dette, kan man ikke kjøpe.

Visjonen for MLC ligger fast:
1. Gi utdanning til ungdom uavhengig av kjønn, religion, etnisk tilhørighet og sosial status.
2. Gi en spesiell mulighet for minoritetsungdom.
3. Gi kristent fellesskap, opplæring og ledertrening til de kristne elevene.

En viktig etappe for å fortsette å virkeliggjøre visjonen, ligger nå bak oss. Mange ligger foran. Mye arbeid gjenstår. Men i dag er vi glade.

Og her er tomta: