Ingen Javascript

Din nettleser har deaktivert Javascript som brukes på denne nettsiden.
Trenger du hjelp for å aktivere klikk her

Påsken i våre hjerter

Han gjorde det for oss.
Foto: Illustrasjonsfoto

Jula har mange tradisjoner og uttrykk, som gjør at den står sterkt som høytid både blant oss som tror på Han som kom og mange som ikke har noe nært forhold til Ham.

Påska har også en del tradisjoner og uttrykk, men for mange handler det om påsketurer, påskekrim og påskesnop. Påskebudskapet drukner nok enda mer enn julebudskapet. Internasjonalt er oftest både skjærtorsdag og langfredag vanlige arbeidsdager. Vi har langfri og det lokker naturlig nok mange av oss til hytter og fjell.

Det er flott at vi de fleste steder kan oppsøke gudstjenester. Kanskje vi også skulle se etter gamle og nye tradisjoner med meningsfull påskefeiring i hjemmet eller på hytta? Gjerne sammen med andre. Det fins gode opplegg for påskemåltid for eksempel - etter jødisk tradisjon og med kristen ramme. Og påskesymboler med korset i sentrum kan levendegjøres med enkle opplegg for store og små. Det er nok av sterke påsketekster i Bibelen og gamle og nye påskesanger.

Verdens viktigste og mest grensesprengende budskap fortjener stor oppmerksomhet. La oss lete etter gode måter å synliggjøre det på! Slik at flere hjerter kan finne veien hjem og bli berørt og få nytt liv.

Her er noen påsketekster å ta med seg i påsken:

«Han ble såret for våre lovbrudd, knust for våre synder. Straffen lå på ham, vi fikk fred, ved hans sår ble vi helbredet. Vi gikk oss alle vill som sauer, tok sin egen vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham.» Jes.53,5-6

«Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere.» Rom.5,8

 «I ham har vi friheten, kjøpt med hans blod, tilgivelse for syndene. Så rik er Guds nåde.»  Ef.1,7

«Gjeldsbrevet mot oss slettet han, det som var skrevet med lovbud; han tok det bort fra oss da han naglet det til korset. Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset.» Kol.2,14-15

«Han er en soning for våre synder, ja, ikke bare for våre, men for hele verdens.» 1.Joh.2,2

«Dette er kjærligheten, ikke at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin Sønn til soning for våre synder.» 1.Joh.4,10

 «Han døde for oss for at vi skal leve sammen med ham enten vi våker eller sover.» 1.Tess.5,10

 «Hvis Kristus ikke er stått opp, da er deres tro uten mening, og dere er fremdeles i deres synder.» 1.Kor.15,17

«Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse.» Fil.3,10

«Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Far, han som i sin rike miskunn har født oss på ny til et levende håp ved Jesu Kristi oppstandelse fra de døde.» 1.Pet.1,3