Ingen Javascript

Din nettleser har deaktivert Javascript som brukes på denne nettsiden.
Trenger du hjelp for å aktivere klikk her

Første kasonké på pastorutdanning

Foto:

Ossobidjanja er hovedlandsbyen for kasonkéene i det området der Normisjon arbeider. Her finnes en kirke og en menighet som samles hver søndag. Både de lokale kristne og misjonærer har i lengre tid bedt om at det må ordne seg med en pastor, for det er stort behov for en som kan være hyrde på heltid.

Menigheten i Ossobidjanja har nå tatt et initiativ som gjør at de har tatt et langt skritt for å realisere dette. Vi har snakket med Gagny, en av de lokale i Normisjons oversetterteam og leder i menigheten i Ossobidjanja.

Bønnesvar
Fra 2006 til 2011 var Jan og Elisabeth Sanden misjonærer blant kasonkéene. De fikk en nabo som sammen med kone og barn flyttet fra hjemstedet et par mil unna fordi han ville vite mer om Jesus. La oss kalle ham Brema. Han har gått på skole og hadde lest mye i Koranen. Han har også vært ute i verden og prøvd lykken i et annet afrikansk land før han kom hjem igjen og stiftet familie.

I Ossobidjanja snakket han mye med de kristne, ble med i jaktgruppa til Jan og begynte å gå i kirka. Han leste i Bibelen og ble etter hvert overbevist om at han ville følge Jesus. Han ble døpt, og seinere ble kona også døpt.

Gagny forteller at det har vært stort for ham å oppleve hvordan Gud har svart på bønn. Han sier at det er så tydelig for ham at det er Gud som har kalt Brema; først til å bli Jesu etterfølger, og så til å tjene Gud. Ikke så lenge etter at han ble døpt, fortalte han at han gjerne ville gå på bibelskolen.

I april i år fullførte Brema bibelskolen i Bafoulabé. Det betyr at han sammen med kona og barna har vært der fra januar til april de siste tre årene.



Det har blitt mye reising for familien, og her er de på vei hjem etter fullført bibelskole.

Ivrig til å evangelisere
Han vil hele tida snakke med folk om Jesus, forteller Gagny, som legger til at det står jo at det ikke finnes frelse i noen annen, for under himmelen er det ikke gitt menneskene noe annet navn som vi kan bli frelst ved. (Apgj 4,12)

Storfamilien var ikke særlig glade for at Brema var blitt kristen, men det har snudd seg. En bror er blitt døpt, og de lytter nå til Guds ord. Han har ofte hatt samlinger og snakka med folk i hjemmelandsbyen om Jesus og hva det har betydd for ham å bli kristen.

I sommer har han pleid å sykle til Ossobidjanja på gudstjeneste, og det har ofte vært han som har hatt prekenen.


Her står Brema i kirka i Ossobidjanja sammen med rektor på bibelskolen.

Leder for ungdommer på leir
Gagny forteller at Brema hadde kommet til ham og spurt om han kunne fortsette utdanninga si fordi han ønsket å bli pastor. Gagny undersøkte hvilken skole som kunne passe best og fikk et klart råd om Koutiala, som ligger øst for Bamako. Det er to dagsreiser fra Ossobidjanja.
 
Lederne i menigheten i Ossobidjanja bad Brema bli med som leder for 8-9 ungdommer fra Ossobidjanja som var på leir i Koutiala i juli. Han fikk samtidig god anledning til å se stedet og forhøre seg om skolen.

En av de ansatte i Helsehageprosjektet har vokst opp på skolen og er hvert år med som sjukepleier på leiren. Han presenterte Brema for ledelsen, og han fikk beskjed om at han var hjertelig velkommen som elev.

Nødvendige papirer
De fikk med seg søknadspapirer og beskjed om hva som krevdes for å gå der. Både han og kona måtte skaffe seg identitetskort, men det viste seg også at det var et annet papir de måtte ordne.
De færreste i vårt område har papir på at de er gift. Brema og kona hadde i likhet med folk flest giftet seg med et tradisjonelt bryllup. Dette var mange år siden, og de har rukket å få 4 barn. Den som skal bli pastor må ha offisielle ekteskapspapirer, så da var det ikke annet å gjøre enn å inngå sivilt ekteskap.

På plass i Koutiala
Etter to slitsomme reisedager er nå hele familien på plass i Koutiala. Brema forteller at de er 40 elever som kommer fra flere steder i Mali. Han er svært fornøyd, og fryder seg over at han har fått begynne på pastorutdanningen.


Avskjed og avreise i hjemmelandsbyen

De to eldste guttene har akkurat begynt på en barneskole nå, og mor skal også få mer bibelkunnskap i en klasse med de andre konene. Hun har ikke gått på skolen, og hun kan ikke lese. Men vi håper og ber om at hun kan få lære mye bibelhistorie så hun også kan få vokse som kristen og bli i stand til å gi videre til andre det hun selv har fått.

I Ossobidjanja har menighetslederne bestemt seg for å bruke pengene de har, for å få en pastor. I Koutiala må de betale skolepenger, og det er betalt av menigheten. Gagny sier at de har stor tro på ”pastorspiren” sin, og at de om nødvendig er villige til å grave dypt i egne lommer for at han skal få fullføre utdanningen.

Han oppfordrer sterkt til forbønn for Brema og familien hans. De er langt hjemmefra. Det kan sikkert bli tøffe dager innimellom, men de opplever å være i Guds plan og gleder seg over det.