Ingen Javascript

Din nettleser har deaktivert Javascript som brukes på denne nettsiden.
Trenger du hjelp for å aktivere klikk her

Debattkonkurranse

Dommeren i midten med assistentdommer og MLC-elever.
Foto: Hans Jørgen Hagen

Det ene laget skal argumentere mot et spesifikt standpunkt, det andre for. Deretter kåres det både et vinnerlag og en individuell vinner.

I Norge er retorikk blitt en vesentlig del av norskpensumet i tredje klasse på videregående. Der ser og hører vi eksempler på gode og dårlige taler, og vi analyserer hvorfor vi oppfatter dem slik vi gjør. Sentralt i analysen står begrepene logos (selve saken, fakta, kunnskap, fornuft innhold), etos (om avsenderen er troverdig) og patos (om budskapet fremføres på en god måte og passende i forhold til innholdet). Jeg tror ikke det er mye teoretisk undervisning om dette i Bangladesh, men en del elever får prøvd seg i praksis gjennom debattkonkurransen.

Under finalen fikk vi en dommer fra en annen skole på besøk. Det var interessant. Han var veldig tydelig i tilbakemeldingene til elevene. I Norge kan vi også være tydelige, men sjelden i plenum overfor alle som er til stede. Dommeren pekte mot enkeltelever og sa for eksempel: - Bare du og du og du snakket fritt. Dere sju andre var altfor bundet til manuskriptet deres. Dere må kunne innholdet så godt at dere er friere fra manus. Det blir kjedelig å høre på hvis dere bare leser. Det slo meg at slike tilbakemeldinger gir vi i Norge også, dog litt mer diskre.

Et annet viktig punkt i tilbakemeldingen var at elevene gjerne må vise engasjemnet og følelser, men man må ikke være altfor personlig, i hvert fall ikke hvis du er eller spiller sint. - Hvis du virker altfor sint, vil mange tenke at du som avsender har et problem. Det tar fokuset bort fra innholdet i det du faktisk vil si. Passe mye engasjemnet og følelser er viktig, sa han.

Jeg synes ofte at undervisningsmessige forhold i Bangladesh ligger veldig langt unna slik vi gjør det i Norge, på godt og vondt. Som norsklærer i Norge var det denne dagen derimot mye gjenkjennelse.

Engasjert innlegg. Spørsmålet gjaldt om en spesiell sak var statens ansvar eller ikke. Denne eleven mente det var statens ansvar.