Lærdom fra idretten?

20 fornøyde 10:13-rekrutter, som forbereder seg til å være med på å arrangere årets festival på Horve.

Tekst: Torunn Fjelde Hansen Bilder: Ingvild Riska og Torunn F Hansen

Det er sommertid og det arrangeres ulike konkurranser innen idrett. Har vi noe å lære av dem?

Hver sommer er det Blink i Sandnes. «Hatten av» for hva som fås til i den sammenheng. Flere uker i forkant rigges det for at dette skal være mulig. Løyper, tribuner, skilt og gjerder settes på plass. Det skal bli en folkefest! Kamera og storskjermer er plassert flere steder for at publikum skal få med seg mest mulig. Og når løpene pågår, runde etter runde, ulike aldergrupper og kategorier, sitter det flere hundre på tribunene og heier. I det ene hjørnet står flere klar med staver, i tilfelle noen skulle ha bruk for en ny. Og så, når festen er over, så skal alt på plass igjen. Utrolig mange er med på å gjøre en innsats for at utøverne skal få vist hva de er gode for.

Familien Ingebrigtsen kjenner mange til. Men, er det noen av dere som har sett trener Gjert løpe foran guttene? Er det ikke det en trener gjør sier du?

Visste du at enkelte løp har «harer»? Tenk at noen løper foran et stykke, for så å trekke seg stille ut på sidelinjen. Løperne skal få vist hva de er gode for.

Har vi noe å lære av idretten når vi tenker trening av ledere? På leirer, og i klubber?

Vi i Acta har kurs for leirledere. Nytt i år er at vi også på 10:13 festivalen har ledertrening. 21 ungdommer som skal begynne i 9.klasse, altså for gamle som deltakere, får mulighet til å fortsatt være en del av festivalen. De blir godt kjent, får undervisning og velger selv praksis innen ulike team på festivalen. På kveldene har de en gjennomgang på hva som gikk bra, og hva som kunne vært gjort annerledes.

Vi har intervjuet 2 av dem:

Mari Skårland

Navn: Mari Skårland 

Skole: Tau ungdomsskole

Antall leirer som deltaker: Åh… sikkert 15

Antall som leder: 2

Hvilke oppgaver skal du trene på her? I går var jeg på kaféteamet, og i dag skal jeg være på «trivsel».

Hvordan var det på kaféteamet? Veldig kjekt, for det var noe å gjøre hele tiden.

Noe som var utfordrende? Ja, å huske alle sortene de skulle ha med slush. Det er 9 ulike smaker, og når de ramset opp at de ville ha en blanding med 8 av de var det vanskelig å huske.

Hvorfor lederkurs på 10: 13? Jeg har vært med som deltaker, og ønsket å være med videre.

Kristoffer Skjæveland

Navn: Kristoffer Skjæveland

Skole: Lundehaugen ungdomsskole

Antall leirer som deltaker: Oj, skam mange! Den første var nok på besteleir på Vaulali da jeg var rundt 4 år.

Antall som leder: 3 stk

Hvilke oppgaver skal du trene på? Service og møte.

Har du lært noe nytt? Ja, at unger drikker ekstremt mye vann!

Hvorfor lederkurs på 10:13? Jeg ønsker å høre mer om Jesus, forbedre mine ferdigheter og hjelpe andre til å komme på tro på Jesus.

Et helt annet spørsmål, Kristoffer: Sist vi snakket sammen så skulle du til Oslo rett etterpå. Hva skulle du der? Jeg skulle delta i en konkurranse på TV.

Betyr det at vi kommer til å se deg på TV til høsten? Det kan jeg ikke svare på, det er bare å vente å se.

Som tidligere nevnt er det også undervisning på lederkurset. Temaene er de samme som vi ønsker å ha fokus på gjennom festivalen: trygghet, trivsel og tro.  Her får vi mulighet til å formidle hvor viktig det er at deltakerne føler seg trygge, lærer ulike leker og de får vite litt om hva som skaper trivsel. Under temaet tro, er det viktig for oss å fortelle hvorfor vi har leir og hvordan lederne best mulig kan forberede seg personlig til å være med.

Tilbake til Blink: Hva var det som gjorde at de presterte så bra? At noen av dem kunne gå opp bakkene i Lysebotn på rulleski på rundt 30 minutt hvor andre bruker 70 minutt på å gå ned?  Var det fordi mange stod og heiet på dem? Ja, publikum vil nok velge å tro det. Men de hadde neppe vært der de er uten timer med trening – og en trener.  

Hva så? På hvilken måte angår dette oss? Hvordan skal ledertreningen hos oss se ut fremover? Ungdommene er med oss på leir noen dager, men hva med resten av året? Hva skal til for at vi ser ungdom når sitt potensiale til å utgjøre en evig forskjell? Som presterer mer enn forventet, fordi andre har gått ved siden og gitt dem råd, og kanskje gitt de en «stav»?

Husk: du trenger ikke være mester selv, det holder kanskje at du har tid og lyst?