Årsmelding for Galleri Normisjon Bergen for 2023

Generelt:

Da bruktbutikken Galleri Normisjon Askøy ble lagt ned pr 1. november 2022 var det et mål for regionstyret å opprette ny butikk i Bergen, gjerne i nærheten av misjonssenteret i Bjørnsonsgate 11. Ettersom regionen hadde opprettet eiendomsselskapet Bjørnsonsgate 11 AS var det naturlig å legge kjøp av lokale inn under dette selskapet. På styremøte 22.11.2022 sak 33/22 ble kjøp av lokale til bruktbutikk behandlet og styret gjorde følgende vedtak:

Sak 33/22 Vedtak: Vi anbefaler Regionstyret å gjøre vedtak om kjøp av lokalet i Inger Bang Lundsvei 13 til bruktbutikk.

Regionstyret gjorde så følgende vedtak i ekstraordinært styremøte 29/11:

Sak 35/22 Vedtak: Styret vedtar kjøp av Inger Bang Lundsvei 13 med forslag til innredning som foreligger. 08.12.2022 ble avtale om kjøp av Inger Bang Lundsvei 13 undertegnet og Galleri Normisjon Bergen kunne for alvor realiseres.

Tidlig høsten 2022 ble det nedsatt et interimsstyre som fikk som mandat å gjøre det som skulle til for å opprette ny butikk. Det innbefattet å vurdere innredning, varetyper, antall medarbeidere, ulike typer skriv etc.

Medlemmer av interimsstyret har vært:

Liv Bygstad, Synnøve Furhovden, Ottar Hope, Irene Nilsen, Liv Berit Pilskog og Arthur Pilskog (butikkleder.) Interimsstyret hadde sitt første møte 29.09.2022 der en gikk igjennom retningslinjer for bruktbutikk i Galleri Normisjon samt planla en markering for formell avslutning av Galleri Normisjon Askøy. Denne ble avholdt 7. november 2022.

Vi avventet beslutning om kjøp av nye lokaler, før vi gikk i gang med den store planleggingen av ny butikk.

Årsmelding for 2023

Interimsstyret har hatt 6 møter og behandlet 44 saker i 2023. Viktige saker har vært innredning av butikken, utarbeide brosjyre, fordeling av ansvar for ulike varegrupper, prising av varer, fastsette daglige rutiner for arbeid i butikken, utarbeide turnus og adresseliste over medarbeidere samt arrangere medarbeidersamlinger.

Styret har hatt god kontakt med daglig leder i Galleri Normisjon Anita Næss Thorängen for planlegging av ny butikk. Sammen med henne var interimsstyret på befaring til Galleri Normisjon Bekkestua og Galleri Normisjon Bjørkelangen. Her fikk vi gode ideer til hvordan vi kunne skape vår butikk og vi så også hva vi ikke burde gjøre.

Medarbeidere:

Interimsstyret hadde fått en oversikt om 13 personer som ville være med fra Askøy til ny butikk i Bergen. Det betydde at vi måtte arbeide for å få flere med. Det er derfor hyggelig å kunne si at vi har hatt 30 aktive medarbeidere som gir av sin tid i butikken.

Pr 2023 har vi hatt 9 medarbeidere som har arbeidet en fast dag i uken, 4 medarbeidere arbeidet en fast dag annenhver uke, 7 medarbeidere arbeidet en fast dag annenhver uke pluss en lørdag hver 4. uke, 2 med-arbeidere som arbeidet annenhver lørdag pluss en fast dag 4. hver uke, en medarbeider arbeidet fast 2 fredager og en lørdag i måneden og 6 medarbeidere arbeidet etter hva som har vært behov for å dekke opp turnus, dugnad og henting av varer.

Turnus:

Turnus har blitt utarbeidet ut fra innmeldte ønsker. Turnus viser hvem som har dagansvar med gul markering, fravær med rød markering og grønn markering for fortsatt ledige vakter.

Når turnus er låst har den enkelte ansvar for å bytte vakt ved behov. Dette har i løpet av året gått veldig greit.

Dugnad:

I løpet av høsten hadde vi faste dugnadsdager. Ettersom det er flere dager med 3 – 4 på vakt har ikke behovet for ekstra dugnadsdager vært like stort. Mange har gitt uttrykk for at en dag i uken er nok og da blir en dugnadsdag noe ekstra. Til våren har vi foreslått annenhver mandag som dugnadsdag.

Merkedager:

12.04.2023 hadde interimsstyret en dag i butikken sammen med Anita Næss Thorängen og fastsatte innredning av butikken. Interimsstyret hadde klargjort det meste, slik at det var siste «finish» som ble gjort denne dagen.

13.04.2023 var alle medarbeidere invitert til fellesmøte. Anita Næss Thorängen var sammen med oss også denne dagen. Håndbok for bruktbutikken ble gjennomgått, hvordan en dag i butikken vil være, medarbeiderkontrakt etc.

Vi hadde som mål å åpne ny butikk 4. mai 2023. Styret og medarbeidere arbeidet intenst med utpakking og klargjøring av lokalet slik at vi kunne nå målet.Interimsstyret var sikre i sin sak om at vi skulle klare å ha alt klart til storslått åpning 4. mai og slik ble det!

Anita Næss Thorängen og Martelita Halvorsen kom fra Galleri Normisjon og var med på åpningen som ble innledet 3. mai med opplæring av medarbeidere som skulle ha dagansvar og 4. mai var vi klar med marsipankake og kaffe presis kl 12. Av programmet må nevnes at vi hadde fått 2.kandidat for Krf Bergen Karianne F Magnussen til å forestå den offisielle åpningen.

Mange hadde funnet veien til butikken for å være med på åpningen. Vi har hver måned gledet oss over godt salg og nye varer. Men vi må fortsatt ha fokus på å gjøre butikken kjent ikke minst for å få inn gode varer for salg, men og for at mennesker skal oppleve at butikken er et godt sted å sette seg ned for en god prat med kaffe etc.

30.10.2023 Høstens medarbeidersamling. Vi hadde som mål for denne dagen å evaluere hvor vi var i forhold til oppgaver, varer etc. Gode tilbakemeldinger førte til noen klargjøringer for å forbedre rutiner og oppgaver.

Fagdager sentralt:

Butikkleder og styreleder har deltatt på sentrale fagdager vår og høst 2023. Vi må ha som mål at flere kan delta på disse da det gir god inspirasjon til arbeidet. Kanskje vi kan få til en sentralfagdag i Bergen 2024.

Økonomi:

Butikkleder har hatt ansvar for å sende inn månedlig oversikt over inntekter pr dag til Galleri Normisjon. Det har også blitt utarbeidet en oversikt over inntekter pr varegruppe slik at vi kan se hvilke varer vi selger mest av etc. Vedlagt årsmeldingen følger økonomisk oversikt for 2023. Denne er også tidligere sendt medarbeiderne.

Avslutning:

Interimsstyret vil takke region Hordaland for tillit til å stå for det praktiske med oppretting av ny butikk. Takk til Anita Næss Thorängen for god støtte og oppmuntring underveis, og ikke minst takk til alle medarbeidere for stor innsats og vilje til at butikken vår skal være en ressurs for Normisjons arbeid med mål å støtte Trygg barndom i Bangladesh og barn og unge i region Hordaland.

Februar 2024

Interrimstyret