En god start

Et godt utgangspunkt for skolegang er viktig, og ICC, Normisjons samarbeidspartner i Kambodsja, satser blant annet på drift av førskoler i utkantstrøk. 

18. januar 2019
Tekst ICC/Sigrid Rege Gårdsvoll

Foto ICC

De siste 25 årene har utdanningssystemet i Kambodsja blitt gjenoppbygd etter at det ble nærmest totalødelagt under Pol Pot-regimet. Utenom den ordinære skolestrukturen ønsker det kambodsjanske utdanningsdepartementet at så mange barn som mulig også skal få mulighet til å gå i førskole, for å få en god start på læringen.

Førskoledrift har vært en av hovedpilarene i International Cooperation Cambodias (ICC) FAST-prosjekt, som har som mål å forandre familier og skoler i avsidesliggende strøk i Kambodsja. 

I Svay Rieng-provinsen har elleve førskoler blitt startet siden 2012, og tre til er under oppføring, bekostet av midler samlet inn av foreldreutvalg i de ulike skolekretsene. Driften finansieres blant annet gjennom FAST-prosjektet. 

– To av disse førskolene er sertifisert av utdanningsdepartementet, som har trettitre kriterier for en slik sertifisering, og flere av de andre jobber også med å få på plass denne, sier Has Thoeun i ICC. 

Vi ber for: Elever og lærere i Kambodsjas førskoler

Du kan gi en gave til dette prosjektet nå ved å trykke på denne lenken.

Teksten sto opprinnelig på trykk i Ferskvare 4/2018

Relatert innhold

Fra ingenting til alt

Read article "Fra ingenting til alt"

Bedre kompetanse

Vefa Mammedova og Nurana Khalilova arbeider både i Normisjons arbeid på barnehjemmet i Merdekan, men driver også Heyat Ressurssenter to dager i uka.

Read article "Bedre kompetanse"

Frukt som varer

«Dette skal du ha til tegn: Det første året skal dere spise korn som vokser av seg selv, andre året kornet som vokser av det igjen, men tredje året skal dere så og høste, plante vinmarker og spise frukten!» (Jesaja 37:30)

Read article "Frukt som varer"