Lanserer nytt bok-konsept

Det nye konseptet som bokhandler Hans Petter Foss lanserer i Norkirken i Trondheim, er fullt ut basert på selvbetjening. Foto: Stein Gudvangen, KPK.

Antallet kristne bokhandler går dramatisk ned. Hans Petter Foss vil snu utviklingen med en helt ny modell der bøker og lesere skal møtes. Over det hele svever Hans Nielsen Hauge.

Tekst: Stein Gudvangen, Kristelig Pressekontor – Publisert: 05.12.2023

Foss (77) er eier og styreleder for bokhandelen Bok & Media i Oslo, tidligere også kjent som Lutherstiftelsens Bokhandel, senere som Vivo. Butikken i Akersgata 47 har slitt av ulike grunner siden den gjenoppsto etter Vivo-konkursen i 2016.

Etter noen brukbare år, rammet koronapandemien hardt, og i juni brant det i nabogården. Da luktet det sot hos Bok & Media, og butikken stengte i en uke. I tillegg graves det i Akersgata i forbindelse med regjeringskvartalet som vil være en byggeplass fram til 2028–29. 

– Vi har vært hemmet i hele 2023, og dette er et ganske vanskelig område, så flytter vi på oss eller hva gjør vi? spør Foss. 

I 2016 var det over 30 kristne bokhandler i landet. På 7–8 år er tallet redusert til litt over 10. Det tynnes i rekkene i by etter by, selv i det såkalte bibelbeltet. Butikken i Kristiansand forsvinner ved årsskiftet. Da er aller siste rest av Vivo-kjeden vekk. 

Pilot i Trondheim

Mot dette bakteppet presenterer Foss et helt nytt bokkonsept – selvsagt i Hans Nielsen Hauges ånd. Foss er Hauge-entusiast og har både håp om og tro på at hans siste prosjekt skal sørge for et omfattende nettverk av utsalgssteder landet rundt. 

27. november skjedde det noe bransjehistorisk. Denne morgenen tok Foss med seg en ung medarbeider på flyet til i Trondheim for å etablere landets første såkalte bokmagasin, et selvbetjeningskonsept for kristen litteratur. 

Det skjedde i Norkirken Trondheim Salem. I et hjørne i kantineområdet, i den nylig rehabiliterte menighetsbygningen, står det nå bokhyller fulle av bøker fra Forlagshuset Lunde. Like ved er det en betalingsterminal. Der kan de som vil, scanne bøker de vil ha, betale med kort og gå glade ut døra. Her er ingen ansatte og ingen kasse. Alt er selvbetjent.

Dette er et pilotprosjekt der forlag, menighet og bokhandel samarbeider. Adventstiden – når bokhandlene har høysesong – blir den store testen på om ideen fungerer. 

Foss opplyser til Kristelig Pressekontor at han i første omgang har en visjon om mellom 20 og 300 bokmagasiner – skjønt han mener potensialet er mye større. 

Les mer om Norkirken Trondheim Salem her

 – Vi tar en sjanse

– Jeg vil ut til alle byer i landet, så vi kan godt si 500, for dette er fleksibelt og veldig tilrettelagt for kjempevekst, mener Foss som tror på ekspansjon. 

  – Vi tar en sjanse. Hvert bokmagasin koster oss 20–50 000 kroner. Vi leier en betalingsterminal og kjøper inventaret. I tillegg blir det masse reiser og en god del arbeid. Det blir ganske kostbart, men jeg vil låne meg opp hvis jeg trenger det, erklærer Foss som alt i flere år har tapt godt med penger på å holde liv i bokhandelen i Oslo. Det stagger ham ikke. 

Hauges modell

– Bransjen din sliter med å få nok kunder inn døra. Handler bokmagasinkonseptet om at hvis kunden ikke vil komme til bøkene, får bøkene komme til kunden? 

– Ja, det er helt riktig. 

– Det dreier seg om eksponering?

– Ja, og dette er Hans Nielsen Hauges modell. Han reiste rundt med sin bokkiste for å bygge opp folket. Hos oss handler det om at forfatteren må møte leseren. Hauges bokkoffert har ligget i bakhodet mitt hele tiden. Han bar den på ryggen, mens vi lager en moderne utgave, sier Foss som i vår fortalte historien om bokkisten til Kristelig Pressekontor. 

Foss ser en forbindelse mellom den fortellingen og bokmagasinene han nå starter.

– Hauge og vennene hans ble kalt lesere. De var Norges første litteraturbevegelse. Det er denne som nå vekkes til live, proklamerer bokhandleren som har sørget for at bokkisten har fått en hedersplass i bokhandelen i Akersgata. 

Flere avtaler

Foss inngår nå avtaler med flere menigheter ulike steder i landet. Forlagshuset Lundes bøker er stilt ut i Trondheim, andre steder vil Hermon Forlags eller Verbums bøker stå i hyllene.

Modellen baseres på null ansatte, men en lokalt ansvarlig, en såkalt bokvert. 

– Bokverten etterfyller bøker, holder orden og er vår menighetskontakt. Vedkommende får ingen lønn, men litt gunstige vilkår ved kjøp. Så vil vi ta med bokvertene på hotell én gang i året der vi informerer og de deler erfaringer. Menigheten får nesten ingen administrasjon, men en månedlig melding om omsetningen og hvor mye de får i inntekt, forklarer Foss. 

Hverken Bok & Media eller forlagene betaler leie for arealet bokmagasinet beslaglegger hos menigheten, men menigheten får en avtalt prosentandel av overskuddet. 

Lavere kostnader

– Hvilken fordel har forlagene av modellen?

– De får lavere lagerkostnader og mer salg. Bøkene de har på lager, må de betale for. Nå får de mindre behov for slike lagre og i stedet en lokal partner som bidrar til økt salg og med et lite, men gratis område i menighetslokalet. Når menigheten får en andel av salget, går det penger til dem i stedet for en rik gårdeier som eier lokalene der kristne bokhandler holder til, sier Foss som forklarer at forlaget eier bøkene.

Med det slipper både menigheten og Bok & Media innkjøpsutgiften de ville hatt ved å opprette en ordinær bokhandel. Bok & Media er bare en operatør som påser at bøkene presenteres på en tidsriktig og innbydende måte. 

Tre forlag

Sjefen for i Forlagshuset Lunde, Ketil Jensen, var den første Foss snakket med i den kristne forlagsbransjen etter at idéen dukket opp. Det viste seg at i Lunde hadde man vært inne på tilsvarende tanker, så Jensen var helt klar for et samarbeid.

Siden har Bok & Media kontaktet Hermon Forlag og Bibelselskapets forlag, Verbum. Disse tre er størst i det kristne bokmarkedet og deler ifølge Foss rundt 80 prosent av den kristne boknisjen mellom seg. En mengde mindre forlag tar hånd om resten. KPK