Sterke opplevelser i Bangladesh

– Jeg tror ikke jeg kan dra hjem og tenke på samme måten som jeg gjorde før jeg kom hit. Ikke etter jeg har sett eller følt det jeg har følt, sier Jennie Sofie Lie Pickl. Det neste året skal påvirkeren være ambassadør for prosjektet Like Mye Verdt. 

2. januar 2019
Tekst og foto Camilla Gullbrekken

«Like Mye Verdt» er en samlebetegnelse på Normisjons prosjekter som har fokus på jenters og kvinners rettigheter og arbeid for å stoppe barneekteskap, blant annet i Bangladesh og India. Prosjektet fokuserer på utdanning, selvhjelpsgrupper, samt rehabilitering og yrkesopplæring til jenter og kvinner utsatt for prostitusjon og menneskehandel. 

Jennie Sofie sammen med elevene Ronjit Soren og Rimi Kisku på Shikorabosti barneskole, en av 17 skoler Normisjon støtter i Sylhet

Ung påvirker
Jennie Sofie er 18 år, kommer fra Nesodden og går siste året på videregående skole. Hun ble kjent som 13-åring gjennom nettserien «Jenter» på NRK, og har siden blitt headhuntet som programleder for Disney, og designet flere kleskolleksjoner. Påvirkeren har over 250 000 følgere på Instagram, hun har sin egen Youtube-kanal og er blogger. Her skriver hun om sitt hverdagsliv, kroppspress, kjærlighet, klær og mote, og ellers andre ting som opptar en 18-åring. Influenseren legger vekt på å formidle sunne verdier til sine følgere, og er seg bevisst sitt ansvar som et forbilde for mange unge jenter.

– Jeg er så takknemlig for å få denne muligheten og det er en “once in a lifetime experience” som jeg ikke kunne si nei til. Jeg kommer til å oppleve en helt ny kultur og skal møte en realitet jeg ikke er vant med. Jeg er spent, nervøs og gleder meg til å møte nye mennesker og høre på hva de har å fortelle meg, sier Jennie Sofie, som forteller at hun håper at samarbeidet med Normisjon vil bli spennende og innholdsrikt.

Stolt samarbeid
– Vi er stolte av at Jennie Sofie ønsker å være ambassadør for Like Mye Verdt, og hennes reise til Bangladesh tidligere i høst var startskuddet for et omfattende samarbeid det kommende året. Normisjon, som alle andre organisasjoner, ønsker å henvende seg til nye og yngre givergrupper. Det er nødvendig å prøve nye ting, for å nå nye generasjoner ikke bare med bønn om penger, men med bevissthet om de mulighetene som finnes til misjon og til å hjelpe andre mennesker, sier assisterende generalsekretær Ole Martin Rudstaden.

Møte med Bangladesh

Første uka i oktober reiste Jennie Sofie sammen med Normisjon til Bangladesh. Her ble det laget en dokumentarfilm om påvirkerens møte med prosjektene, hvor de besøkte Martin Luther College, SPS-barneskolene i Sylhet, gutte- og jenteinternater, samt bedriften Basha som jobber med kvinner som har blitt utsatt for menneskehandel. 

Jennie Sofie fikk se med egne øyne hvor viktig det er med skolegang og utdanning, slik at jenter ikke blir giftet bort i tidlig alder og havner inn i en ond sirkel med mye fattigdom. Det ble en svært minnerik, rørende og inspirerende reise som tydelig preget influenseren. 

– Det jeg har sett og opplevd har endret meg på et vis. Jeg tror ikke jeg kan dra hjem å tenke på samme måten som jeg gjorde før jeg kom hit. Ikke etter jeg har sett eller følt det jeg har følt, sier Jennie.

Teamet bak filmen fra Bangladesh. F.v.: Camilla Gullbrekken (prosjektleder Normisjon), Jennie Sofie Lie Pickl, Bahare Viken, Jonatan Hiis Ånestad og Audun Nedrelid

Kino med mening

Torsdag 21. november var det klart for filmpremiere på Odeon kino i Oslo. Odeon stilte kinosalen gratis til disposisjon for Like Mye Verdt, dermed gikk alle billettinntektene fra det svært vellykkede arrangementet direkte til prosjektet.


Jennie Sofie er ikke ansatt av Normisjon, og får ikke betalt av Normisjon for å promotere innhold knyttet til Like Mye Verdt og Normisjon. Normisjon dekket Jennie Sofies reise til og opphold i Bangladesh. 

Saken sto opprinnelig på trykk i Ferskvare 4/2019. Ønsker du å få Ferskvare gratis tilsendt i Posten? Du kan opprette et abonnement her.