Normisjon får ny visuell profil

Etter 25 år med samme visuelle profil skal Normisjon nå fornye sitt grafiske uttrykk. – Vi trenger å oppdatere oss slik at vi viser at vi er en levende organisasjon som henger med i tiden, sier Kjetil Bergerud Larssen, kommunikasjons- og markedsleder.
Tekst: Arne Sæteren – foto: Fredrik Tanke Arstad – publisert 18.11.2025
Kjetil Bergerud Larsen forteller at dette fornyelsesarbeidet har pågått i flere år og at landsstyret i Normisjon i høst vendte tommelen opp for et forslag fra Leap Studio i Bergen.
Godt fornøyd
Hallgeir Solberg, leder i landsstyret, forteller at styret er godt fornøyd med forslaget som ble lagt fram. – Vi har forståelse for at det er nødvendig å gjøre slike endringer fra tid til annen, kanskje oftere enn vi har gjort, sier han, og legger til:
– Normisjon er fortsatt Normisjon, uansett hvilke loger, skrifttyper og farger vi bruker.
Kjetil Bergerud Larssen holder imidlertid kortene tett til brystet og vil ikke røpe hvordan logoen, skrifttypene og fargene ser ut: – Vi jobber for å få profilen klar for presentasjon på MER26 i midten av januar, med påfølgende utrulling i organisasjonen utover året, sier han.
25-årsjubileum
Mer-konferansen holdes annet hvert år og på konferansen neste år skal også Normisjons 25-årsjubileum markeres.
Kjetil Bergerud Larssen mener tidspunktet passer godt i et jubileumsår og viser til at den
nåværende visuelle profil ble laget i forbindelse med sammenslåingen av Santalmisjonen, Indremisjonsselskapet og Langesundsfjordens Indremisjonsselskap i 2001.
– Det var godt arbeid, og profilen med logo, farger og fonter har vært samlende og identitetsbærende i 25 år. Det er vanlig at man gjør justeringer på en visuell profil hvert 5.–10. år i bedrifter. I endel år nå har det vært snakk om å friske opp profilen til Normisjon, et prosjekt som nå er på overtid. Acta har til sammenligning gjort dette flere ganger i samme periode, forteller han.
Tre grunner
Kommunikasjons- og markedslederen mener det i hovedsak er tre grunner til at tiden nå er inne for å endre den visuelle profilen:
– Den første er at vi er langt på overtid av det som er bransjestandard. Om vi ikke gjør noe med vår visuelle profil snart, skaper vi et inntrykk av vi er bakpå. Vi trenger å oppdatere oss så oss slik at vi viser at vi er en levende organisasjon som henger med i tiden.
Den andre grunnen er at Normisjon i større grad trenger å nå ut til yngre mennesker.
– Vår mest trofaste support-og givergruppe er aldrende, og det er et stort potensial i både engasjement, giverglede og eierskap hos yngre målgrupper. Vi snakker om unge voksne og barnefamilier i Norkirker, som kanskje er vår viktigste merkevare sammen med elever fra skolene våre og unge som har vært engasjert i Acta. Vår profil i dag passer også dårlig til Actas visuelle profil fordi fargene i stor grad krasjer, mener han.
Den tredje, og viktigste grunnen, mener Kjetil Bergerud Larssen er at den nåværende visuelle profilmanualen ikke fungerer godt nok til dagens bruk.
– Særlig gjelder dette på digitale flater, den forrige var ikke laget med hensyn til dette. Vår nettside og profilering på sosiale medier er veldig viktig for oss. Alt i alt, for å bygge fremtidens Normisjon, må det visuelle spille på lag. Folk må merke at de også visuelt, vil assosiere seg med oss, og bli med på laget, understreker han
Grundig arbeid
I prosessen med å komme fram til den nye profilen har det vært arbeidet grundig gjennom flere år. En arbeidsgruppe i Medie- og markedsavdelingen har holdt i trådene, og den består i, tillegg til Kjetil Bergerud Larssen, av grafisk designer Hanne Liv Gryting, kommunikasjonsrådgiver Inga Lill Nord Nyvoll og innsamlingsleder Dag William Haugeto Stang.
– Vi har hatt høringsrunder med regionledere og pastorer. Ansatte i organisasjon, samt foreningsledere har også vært involvert. I tillegg har vi hatt grundige runder med tre grupper, pastorer, unge voksne under 30 år og fagpersoner innen kommunikasjon og markedsføring, forteller Kjetil Bergerud Larssen.
Støtte til fasadeskilt
I sin behandling av saken om ny visuell profil vedtok landsstyret en kostnadsramme på inntil 1,33 millioner kroner. Videre ønsker landsstyret å gi alle Norkirker og regionkontorer en støtte på 5000 kroner til å endre fasadeskilt om de gjør dette innen september 2026. «Samt at de får to rollups og to beachflagg til bruk på arrangement og gudstjenester. Gjør de det etter september 2026, blir støttesummen redusert. Så er vi realistiske på at ikke alle gjør dette med en gang, eller har egne bygg», heter det i vedtaket.