Kulturell identitet og forankring i Aserbajdsjan

Dette prosjektet inneholder to ulike underprosjekter hvor begge handler om å finne og bevare sin identitet.
Vår støtte til Udi folket går først og fremst til å etablere en levende kirke som bygger på deres tradisjoner. Butikken Folk Art fremmer tradisjonelt håndverk og skaper muligheter for håndverker til å kunne selge sine varer.
- Minoritetsfolkegruppen Udi har vært en sentral målgruppe for Normisjon. Normisjon arbeider kontinuerlig for å styrke udiene og hjelpe dem i arbeidet med å ta vare på og utvikle sin egenart. Ønsket er at språket, tradisjonene og den historiske kristne arven kan bevares, fornyes og videreformidles til kommende generasjoner.
- Folkart er et selskap etablert av Normisjon i Aserbadjsjan. Det jobber for å skape bærekraftige arbeidsplasser for produsenter av husflid og håndtverksprodukter. Koronapandemien har utfordret Folkart siden de har behov for å selge produktene sine til turister i hovedstaden Baku. Der har Folkart sin egen butikk som per nå er stengt. Folkart har klart å etablere en markedstilgang for mange produsenter som før ikke kunne leve av de produktene de lagde.
Prosjektnummer: 321002
Gi en gave til dette prosjektet:
Ved overfinansiering vil gavene brukes i andre internasjonale prosjekter.
Nyheter fra prosjektet
Kunst som forandrer liv
Suvenirbutikken Folk Art er en del av Normisjons arbeid i Aserbajdsjan. Det hele startet i 2009 som et prosjekt for å hjelpe folk som drev med hjemmeproduksjon av kunsthåndverk.
Prisvinnende suvenirbutikk
I år er det 10 år siden Normisjon i Aserbajdsjan startet arbeidet med rettferdig handel og salg av lokallaget kunsthåndverk.