Skole i lokalsamfunnet

Siden 2016 har Normisjon gjennom SPS vært involvert i driften av 13 no. Sikori bosti Preparatory School i Moulvibazar-distriktet i Bangladesh.

Tekst Enos Hembrom/Sigrid Rege Gårdsvoll

Foto Enos Hembrom

Josna Soren vil bli lærer når hun er ferdig på skolen

Skolen ligger i et åslandskap ved tehagene. Landsbyer i disse åsene kalles «tila» av lokalbefolkningen. I tilaen der skolen ligger bor det sytten santalfamilier. De fleste voksne arbeider i tehagene, mens noen av dem er dagarbeidere. De fleste familiene i denne tilaen er kristne, men det er andre tilaer ikke langt unna der det ikke finnes kristne.

Te-arbeiderne tjener en dollar om dagen, som er svært mye lavere enn vanlig minstelønn i Bangladesh, og de fleste lever på fattigdomsgrensa.

Skolen spiller en viktig rolle i dette lokalsamfunnet, siden det er den eneste skolen i kilometers omkrets. En gruppe lokalt har bygd skolen med egne midler. For tiden er det 40 elever ved skolen, mange fra den lokale tilaen men også fra flere andre tilaer i regionen. Elevene går på skift, tidlig på dagen er det de minste som får undervisning, etter lunsj er det tredje til femte klasse som fyller klasserommet.

Josna Soren er elev i femte klasse ved skolen. Hun er eldst av fem søsken, og foreldrene er dagarbeidere. Foreldrene har lite utdannelse, faren sluttet etter syvende klasse og moren har aldri gått på skolen, men de er begge svært opptatt av at barna skal få en bedre utdannelse enn dem selv. Josna trives godt på skolen og håper å få mulighet til å gå videre på skolen også etter femte trinn.

– Jeg elsker å lære og å gå på skolen, og jeg har lyst til å bli lærer, forteller Josna.

Vi ber for:Elevene ved SPS’ skoler i Bangladesh

Vil du gi en gave til utdanningsprosjektene i Bangladesh? Gi her!

Teksten sto opprinnelig på trykk i Ferskvare 1/2018