Blomster fra Gjennestad pryder gatene i 30 kommuner

Geir Mellingen, daglig leder for Hageland på Gjennestad, forteller at de har årlig omsetning på 100 millioner kroner.

Går du på Karl Johan og skuer utover blomsterhavet der, så er det blomster fra Gjennestad i Vestfold du ser. Hver sommer leverer hagesenteret rundt 300 000 planter til Oslo kommune.  

Tekst og foto: Arne Sæteren – publisert 02.06.22 

Det er imidlertid ikke bare Oslo, men rundt tretti andre kommuner som kjøper sommerblomster fra Normisjon-eide Gjennestad i Stokke. Hagesenteret er tilknyttet Hageland-kjeden og er det senteret i kjeden som har størst omsetning. 

Stengt på helligdager 

Geir Mellingen, daglig leder for hagesenteret, forteller at de er det eneste senteret i kjeden som ikke har åpent på søndager og helligdager.  

– Vi blir nok sett på som litt annerledes enn de andre sentrene i og med at vi har en kristen organisasjon som eier. Av og til får jeg kommentarer fra kolleger i andre hagesenter som ikke forstår at vi kan holde stengt på helligdager. Da svarer jeg: «Men vi har større omsetning enn dere», sier han og smiler. 

Gjennestad har historie helt tilbake til 1946 da planleggingen av en hagebruksskole i Indremisjonsselskapets regi startet for alvor. Skolen er nå en videregående skole og er tett knyttet til Gjennestad drift som hagesenteret er en del av. 

 – Skolens elever har praksis hos oss og overskuddet fra driften kommer skolen til gode. Selv om vi er delt inn i flere avdelinger, er det Gjennestad som er vårt merkenavn utad, sier Mellingen. 

Tenker annerledes 

Det blåste friskt rundt Gjennestad da en tidligere rektor på skolen stod fram som homofil og sluttet. Mellingen forteller at han da fikk noen få reaksjoner.  

– En kunde skrev at selv om betjeningen her er hyggelig og at det er god kvalitet på varene våre, så kunne han ikke anbefale noen å handle her. En slik dialog må vi ta på alvor, men jeg mener vi må ha lov til å tenke annerledes i dette spørsmålet enn folk flest. Vi er eid av Normisjon og vi ansatte må være lojale mot organisasjonens verdidokument. 

Mellingen legger til at denne saken ikke har gått utover hagesenterets omsetning, og at de ikke har mistet noen store kunder.  

Startet med ei bu 

Hagesenteret kunne for to år siden feiret 50-årsjubiluem, men på grunn av pandemien har det foreløpig ikke blitt noen feiring. 

– Det hele begynte i det små med ei bu ved innkjørselen til skolen. Siden har vi gradvis utvidet både arealet og vareutvalget. I tillegg til blomster og andre vekster selger vi nå også hagemøbler og vi har kafeteria med eget bakeri. Men det er planter som fortsatt er vårt hovedsatsingsområde, understreker han og fortsetter: 

– Kafeteriaen utgjør et verdifullt tilskudd til omsetningen. Etter en runde i hagesenteret er det mange som føler behov for å sette seg ned for å hvile og ta en matbit og kaffe før de handler mer. Vi baker alt selv og ikke minst har et av brødene våre blitt veldig populært. 

Hagesenteret har nå er årlig omsetning på 100 millioner kroner, og 20 prosent av denne er i mai. – Vi omsetter for like mye i mai som i perioden januar til april. Desember er også en god måned med 10–15 prosent av årsomsetningen. I tillegg til juleblomster selger vi en del juletrær, forteller han. 

Blomstene i de store, runde blomsterkassene på Karl Johan i Oslo er levert fra Hageland på Gjennestad i Vestfold.

Egne roser 

Gjennestad kjøper planter i potter fra hele Europa, noe også fra Afrika. – Fra Uganda får vi roser som er vokst i høyden og dermed er mer holdbare. Men vi driver også fram en del planter selv, blant annet produseres hagerosene i våre veksthus, forteller Mellingen. 

I løpet av de siste årene har Gjennestad også åpnet et utsalgssted kalt Mattorget. Det ligger i en egen bygning ved siden av hagesenteret og har et bredt utvalg av landbruksprodukter.  

– Tanken bak dette er å gjøre vegen fra produsent til kunde kortere. Ved å kutte ut fordyrende mellomlegg går en større del av fortjenesten til bonden. Den første tiden hadde vi stort sett bare varer fra lokale produsenter, men etter hvert utvidet vi sortimentet til blant annet også melk, ost og fisk slik at kundene kan kjøpe det meste av det de trenger hos oss, sier han. 

Geir Mellingen kom til Gjennestad som elev for 40 år siden. Etter endt skoleår fikk han jobb i veksthusavdelingen, og etter hvert ble han tilbudt en stilling i hagesenteret og ble leder der.