-Jeg klarte ikke annet en å strigråte

I denne intervjuserien vil du finne vitnesbyrd fra ulike mennesker i hele organisasjonen vår. Dette er nummer 14 i serien.

Frem til hun var 35 år hadde Grethe Tennebø «overhodet ingen kontakt med Gud». Men så tok livet en overraskende vending.  

Tekst: Normisjon– Foto: Gunn Hole – Publisert 19.04.23

Grethe Tennebø (69) er pensjonert lærer og engasjert forbeder for Normisjons menighetsplanting på Sandane. I lokalsamfunnet er hun kjent for å være svært åpen om troen sin. 

Men at Tennebø skulle ende opp som en engasjert hverdags-evangelist, var slett ikke noe hun så for seg da hun var ung:   

– Jeg vokste opp i det jeg vil kalle et tradisjonskristent hjem, forteller hun. Men jeg hadde ikke noe forhold til Jesus.

Søkte en mening 

Som ung voksen begynte Tennebø å søke en mening med livet. Hun la merke til at de kristne vennene hennes virket så glade og fredfulle. En dag spurte hun om de ikke kunne starte en bibelgruppe og invitere henne med?

Heldigvis var de ikke vonde å be. Gruppen begynte å møtes ukentlig til bibellesning og samtale, og Tennebø fikk delta på egne premisser.  

– Men på det tidspunktet hadde jeg overhode ikke oppnådd noen kontakt med Gud, smiler hun.

Vendepunktet

Men så skjer det noe. Tennebøs bibelgruppe drar på en retreat.

Første kvelden stopper plutselig kveldens forkynner opp midt i talen og sier:

«Jeg tror det er en person i dette rommet som kommer til å ta imot Jesus i kveld.»

Utsagnet treffer Tennebø som en knyttneve i magen. «Er det nå jeg skal bli frelst», undrer hun.

Måtte bare ta i mot

Idet det blir gitt en invitasjonen til forbønn, går hun frem av ren nysgjerrighet. Så skjer det noe spesielt.

– Mens jeg ble bedt for ble noe forløst inni meg, sier hun og smiler.

Jeg ble fylt av en kjærlighet som var så overveldende at jeg ble helt satt ut! Det var så sterkt at jeg klarte ikke å gjøre annet enn å løfte armene og ta imot.

Vel tilbake på rommet sitt samme kveld sitter opplevelsen så sterkt i kroppen at hun ikke klarer å sove et eneste minutt.

Et par bibelord hun har pugget i konfirmasjonstiden ringer i ørene hennes om og om igjen: 

«Kom til meg alle dere som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile» (Matt 11,28) 

Og: «Nå skaper jeg noe nytt, merker dere det ikke?» (Jesaja 43,19) 

Rullegardina går opp

Neste dag er det nattverd. Tennebø kneler ved alterringen for første gang. Igjen opplever hun å bli møtt av Gud på en spesiell måte: 

– Mens jeg knelte ned opplevde jeg det som Bibelen kaller «å bli fylt av Den hellige ånd», forteller Tennebø.

– Jeg klarte ikke annet en å strigråte. Det var akkurat som en rullegardin gikk opp for meg. Så det er DETTE de kaller å bli frelst, tenkte jeg.

Ny livskurs

Erfaringene fra retreaten skulle sette en helt ny kurs for Grete Tennebøs liv.

Vel hjemme igjen var hun i så «fyr og flamme» at det ikke gikk lang tid før mannen hennes også hadde tatt imot Jesus. Siden har mange venner og bekjente fulgt etter. Hun har også opplevd å be for mennesker som har blitt helbredet.

– Helt siden den dagen på retreaten har jeg levd for å få med meg flere på veien, forteller hun, og legger til:

– Når vi forlater denne jorden kan vi ikke ta med oss noen av eiendelene våre. Det eneste vi får ta med oss er mennesker.

Tilgang på det nye livet

Folk spør henne ofte hvordan hun «får til» så mye. Men Tennebø presiserer at det spennende livet som hverdags-evangelist ikke er noe hun får til i egen kraft. 

– Sannheten er at det er noe jeg IKKE får til. Men vi kristne har fått et nytt liv i Jesus Kristus. Det betyr at vi har fått tilgang til det nye livet som Det nye testamentet forteller om gjennom Den hellige ånd. 

– Det betyr at det alltid er HAN som virker i oss, avslutter Tennebø.