Normisjon styrker sin eierandel i Plussreiser

Kommunikasjons- og markedsleder og representant fra ledergruppen i Normisjon, Kjetil Bergerud Larssen og daglig leder i Plussreiser AS, Aud Kindervåg Halsne.

Plussreiser er Norges største turoperatør i kristen regi, og håndterer årlig over 8000 reisende. Nå kjøper Normisjon aksjer for ytterligere 19 prosent fra NMS og Manova, og øker sin eierpost i selskapet til 38 prosent.

Tekst: Normisjon – Foto: Inga Lill Nyvoll/Normisjon – Publisert: 25.04.24

– Vi har et ønske om å kunne skreddersy større gruppe- og teamreiser, og dette er Plussreiser godt rigget for, sier Kjetil Vestel Haga, generalsekretær i Normisjon.

Normisjon bruker allerede Plussreiser på flere arenaer i dag, som til konferanser og hotellbookinger. De brukes i tillegg aktivt av Normisjons skoler.  

Styrke selskapet

Daglig leder i Plussreiser, Aud Kindervåg Halsne, er begeistret for kjøpet og videre samarbeid med organisasjonen.  

– Vi har godt samarbeid med Normisjon og det er en stor glede å få fortsette dette samarbeidet. Sammen kan vi gi flere en ny glød for misjon og reise, og kanskje utvikle noen nye konsepter sammen, sier Halsne.

– Vi ønsker å styrke det vi er gode på og gjøre mer av det. Og da trenger vi våre eieres kompetanse og samarbeidsvilje videre.

Vil fremme bærekraft

Plussreisers bærekraftsarbeid tar utgangspunkt i et ønske om en rettferdig verden.

– Plussreiser er bevisste på bærekraft og er en ansvarlig aktør som lar seg utfordre av FNs bærekraftsmål. Det synes vi er viktig, sier Kjetil Vestel Haga. 

– Som internasjonal misjonsbevegelse kommer vi ikke utenom strategisk og nødvendig reisevirksomhet, legger han til. 

Halsne påpeker at reiseselskapet imøtekommer bærekraftsspørsmål på flere måter.

– Plussreisers bærekraftsarbeid tar utgangspunkt i et ønske om en rettferdig verden. Vi vet for eksempel at turistreiser fører til sysselsetting og lokal verdiskapning, sier hun. 

Stor skole-eier

Normisjon er blant landets største skole-eiere, og har som mål å gi flere unge økt kjennskap til internasjonalt arbeid. 

– Vi ønsker vekst i skolemarkedet og tror vi har mye vi kan tilby som skoler i Norge kan ha glede av, sier Halsne.