Nylansering på YouTube
YouTube-kanalen, som tidligere har blitt brukt som en lagringsplass for musikkvideoer og live-opptredener, har nå fått et nytt ansikt. Hver eneste fredag vil det komme ut nytt innhold på Soul Children Channel, som er laget av ungdommer i alderen 15-18 år. Ungdommene vil ta for seg aktuelle temaer og dele sine historier.
– Det har egentlig vært en drøm i mange år. Vi er noen ungdommer fra Oslo Soul Teens som har jobbet med Soul Children TV på Soul Children-festivalene, og etter samtaler med artist og Soul Children-venn, Chip Kendall, som vi har møtt ved flere anledninger og som også så et potensiale i oss, lekte vi videre med tanken om å skape en plattform der vi selv kan dele Soul Childrens verdier, våre historier og å la andre på vår alder komme tettere innpå hele Soul Children-arbeidet, sier Jonatan Hiis Ånestad (18).
Gjengen har vært innom flere tv-studioer og blitt inspirert av andre som har gjort lignende ting. For ca étt år siden skrev de søknad om støtte til filmutstyr for å kunne komme i gang med filmingen.
– På våren, rett før Covid-19 slo til, så fikk vi innvilget støtte fra LNU til å komme i gang med Soul Children Channel.
Ånestad har vært med helt fra idé til siste blikk på filmene som blir lagt ut. Han er med på alt fra programleding, sang, filming, klipping, etterarbeid og innhold.
– Det er utrolig spennende og jeg har store forventninger til hvordan dette kan utvikle seg videre, sier Ånestad.
Bakgrunnen for at YouTube kanalen nå har blitt videreutviklet er et økende behov for en plattform der kristen ungdom kan dele gleder og utfordringer ved å være ungdom i dag, beskrives det i pressemeldingen. Nå håper de å nå ennå mer ut til både troende og ikke-troende i alderen 10-20 år.
Fem ulike konsepter vil være hovedfokus på den nye YouTube-kanalen. Blant dem er «Soul Stories» der barn, ungdom og voksne deler sine historier og hvordan det å være en del av Soul Children-familien har påvirket deres liv. Videre er «Getting Real» et talkshow hvor det prates om liv, tro og tvil.
«Soul Church online» er kanalens digitale gudstjenester. «Studio» er alle musikkvideoene, koreografi-videoene og live-opptredenene som blir åpne for alle. Det siste og femte konseptet er «Making of» som er et innblikk bak kulissene i mye av det bevegelsen tar seg for.
– Min drøm nå for Soul Children Channel er at vi en dag treffer 50 000 abonnementer i løpet av neste vår, forteller Jenny Marie Ecklo Brevik (17).
Brevik er med og leder regien bak YouTube-innspillingene og du finner henne også gjerne bak kamera. Hun har også vært med som forsanger og solist på «Soul Church Online».
Soul Children-bevegelsen bygger arbeidet sitt på tre prinsipper som danner bevegelsens fundament: Det musikalske, det sosiale og det åndelige. De er Norges hurtigst voksende kor-bevegelse med nærmere 200 lokale kor i hele landet, samt nærmere 200 kor i andre land. Blant annet i Sverige, Danmark, Tyskland, Latvia, India, Cuba, Chile, Ecuador og USA.
Det hele begynte som et enkeltstående kor i Oslo, som etter hvert ble et kor-konsept for tenåringer. Videre har utviklingen resultert i en bevegelse med korarbeid for alle aldersgrupper med egne gudstjenester, arrangementer, innsamlingsprosjekt, plateutgivelser og mer.