Teologer til tjeneste

De siste 20 årene har flere fra den lutherske kirken tatt teologistudie. Disse personene har en ballast og en bibelkunnskap som utgjør en stor ressurs for lokalkirkene. 

17. april 2020
Tekst og foto: Åse Røsvik

Frå venstre på bildet : Felipe Guaman og kona Adela Loja, Zoila Granda ( teologistudent) , James Toapanta (kona Anita Zaruma kunne ikkje kome, men eg har med hennar refleksjoner også), ekteparet til høgre er Jose Guaman og kona Julia Guasco.

Nylig samlet vi noen av dem hjemme hos Jose og Julia. 

Zoila Granda er nettopp ferdig med en praksisperiode. I løpet av 3 måneder har hun ledet ukentlige bibelstudier, og har faktisk blitt bedt om å preke hele 5 ganger! Nå skal hun, sammen med Salomon Dutan fra naboprovinsen, tilbake til teologistudiene i Peru. 

– På bibelstudiegruppen sier flere at de ikke har lest den eller den bibelteksten før, selv om de har gått i kirken i 20 år, sier Zoila. 

– Det er lite bibelkunnskap blant folk. Det jeg lærer, lærer jeg videre:  Jesus er vårt håp når livet er vanskelig.

Det er ikke lett å bli anerkjent som leder. Eldre ønsker ikke alltid nye ideer velkommen, og det er lettere å kritisere enn å oppmuntre. 

– Men vi trenger fornyelse for å vokse som kristne og som kirker, og da må vi få lov å bidra. Noen protesterer mot å ha lønnet tjeneste, men med frivillig pastortjeneste er det vanskelig å være hyrde. Du blir kun pastor i gudstjenesten, sukker de.

– Vi har lært mye og det styrker troen, sier Julia – Det kan vi dele med de som ønsker å lære mer. Og så må vi bare være utholdende og tålmodige.

– Gjennom studiet får jeg en trygg luthersk identitet, sier Zoila . – Alt for mange er usikre i møte med Jehovas Vitner og med baptistisk dåpssyn. Jeg er stolt av den rikdommen vi har i luthersk teologi, legger Felipe til. 

Vi har hverandre, smiler de. Sammen kan de ta de små skrittene som skaper forandringer.

Vi ber for: De unge teologistudentene

Du kan gi en gave til prosjektet her!


Saken sto opprinnelig på trykk i Ferskvare 1/2020. Ønsker du å få Ferskvare gratis tilsendt i Posten? Du kan opprette et abonnement her.

Relatert innhold

Drømmer om at flere skal bli kristne

Marius Zerle Thesen, Hege Helgen og Elida Drangsland drømmer om å se flere ta imot Jesus i Norge og Europa. Slik deler de troa si med andre. 

Read article "– Gjør evangeliet enkelt!"

Unge mangler verktøy for å dele tro

– Er tiden inne for å justere verktøyene vi gir unge i tråd med et endret samfunnsbilde? Spør Thomas Wilhelmsen, rektor på Acta bibelskole.   

Read article "Unge mangler verktøy for å dele tro"

Ingen trodde at Joy kom til å klare å gå på skole

Ordene til Joy Tujo flyter ikke på samme måte som klassekameratene. Å finne de riktige ordene tar lengre tid. Slik har det vært så lenge han kan huske.

Read article "Nå har Joy (15) fullført 5.klasse"