Underviser elever på telefonen

Mange familier skaffet seg internett i fjor høst slik at barna kunne delta på digital undervisning. – Men mange bruker mobiltelefon i stedet for pc, og med ustabilt nett kan det likevel bli noe komplisert, forteller lærer Zoila Calle.

I dag er urbefolkningsskolen for Kichwa-indianere blitt 25 år!

Lærer ved Tamboskolen Zoila Calle ringer elevene sine og repeterer undervisingen for de som ikke har så godt internett.
Foto og tekst: Åse Røsvik de Vargas

Nylig feiret Mushuk Kawsay i Ecuador 25-års jubileum for skolen de er så stolt av, med takkegudstjeneste og program for noen få gjester. Programmet ble filmet via Facetime slik at elever og foreldre fikk følge med hjemmefra. For tiden er skoleplassen og klasserommene tomme, beskriver utsending Åse i Ecuador. Bare en liten gruppe lærere møter opp for å undervise via Zoom og kommuniserer med elevene via WhatsApp.

Undervisning på Zoom
På et lite kontor mellom to klasserom finner vi Anibal Romero. Han viser frem et bilde av Zoom-timen han nettopp hadde med en av åttendeklassingene. Tre av elevene har ikke internett og må koble seg på Zoom med mobildata. I løpet av dagen har klassen tre undervis- ningstimer.

– Jeg savner klassen min, forteller Romero.

«Tre undervisningstimer per dag? Det er vel under halvparten av en vanlig skoledag?» spør jeg. Det er et problem innrømmer Romero.

– Det er umulig å gå gjennom hele pensum på denne måten. Det blir mye å ta igjen når skolene gjenåpnes. Mange snakker om et tapt skoleår, forteller han.

Ringer elevene og repeterer undervisningen
Zoila Calle er klasseforstander for 2. klasse. På kateteret ligger laptopen hennes, vendt mot tavlen. På tavlen kan vi se at klassen har lært om mengder. Det er 17 elever i denne klassen.

– 12 av dem følger én time undervisning på Zoom daglig. De andre fem ringer jeg på WhatsApp og repeterer undervisningen, sier Calle.

Ved skolestart i høst skaffet flere familier seg internett, men mange bruker mobiltelefon i stedet for datamaskin. Med ustabilt internett i tillegg blir det komplisert, beskriver hun.

– Elevene studerer i bøkene sine på egen hånd og de lærer hele tiden noe nytt, men det er ikke ideelt. Vi holder kun i gang en viss grad av aktivitet.

Tomme klasserom
Et par kvartal unna skolen møter vi lærer Nicolas og tre fjerdeklassinger. En av fedrene har tilbudt et tomt lokale til undervisning av smågrupper. Guttene er glade for å kunne møtes til «normale» skoletimer av og til.

Lærer Nicolas med tre fjerdeklassinger som får låne et tomt lokale til å ha undervisning i.

Naieli er seks år gammel og bor hos bestemoren sin på en høyde utenfor Tambo. Mammaen hennes migrerte til USA for ett år siden. Det er ikke et uvanlig fenomen for mange av barna her. Det er ikke lett for bestemor Rosa, som ble blind for noen år siden, men de to holder hverandre med selskap.

Rektor på Tamboskolen forteller at han synes det er utfordrende å gi et godt nok skoletilbud under koronapandemien.

– Beskjeden fra myndighetene er at vi må gjennomføre året på en slik måte som gir elevene et grunnlag for neste årstrinn. Jeg er særlig bekymret for de som har det vanskelig på grunn av foreldre som migrerer, sier han.

– Vi gleder oss til gjenåpning av samfunnet, legger han til med et smil.


Saken sto opprinnelig på trykk i misjonsmagasinet Ferskvare 4/2020.

Ønsker du å få Ferskvare gratis tilsendt i Posten? Du kan opprette et abonnement her.

Relatert innhold

MER 2021 avlyst

Normisjon og Actas medarbeiderkonferanse blir dessverre avlyst, men det blir likevel en digital samling for alle ansatte og frivillige fredag 12. mars.

Read article "MER 2021 avlyses"

Fra menighetslokale til barnehage

Gjerdrum Normisjon forteller om hvordan de har fått lov til å være lys i lokalsamfunnet etter katastrofen som rammet kommunen midt på natten.

Read article "En menighet bygget på fjell"

Glimt av håp i Bangladesh

Fattigdom og pandemi til tross; familien Haaland opplever glimt av håp.

Read article "Glimt av håp i Bangladesh"