Dobbelt så stor gjenbruksbutikk i Førde

I dag, lørdag 13. september, gjenåpnes Galleri Normisjons butikk i Førde. Leder for Galleri Normisjon, Anita Næss Thorängen og styreleder for butikken, Jostein Bildøy. kan glede seg over at butikken nå har blitt dobbelt så stor.

Etter bare halvannet års drift utvider Galleri Normisjon Førde sine lokaler. – Vi får dobbelt så mye plass, forteller Jostein Bildøy, styreleder for butikken.

Tekst: Arne Sæteren – foto: Galleri Normisjon – publisering: 13.09.2025

I dag, lørdag 13. september, blir det gjenåpning og kundene kommer til en butikk med finere utstillinger og større plass til varer, ikke minst til møbler.

Ominnredning på to uker

– Da vi åpnet butikken i fjor bestemte vi at vi ikke skulle ta imot og selge møbler. Det hadde vi ikke plass til. Men etter hvert fikk vi møbler som vi ikke kunne si nei til, og vi fikk ryddet plass til noe. Vi får også mye klær, og det ble rett og slett for fullt i butikken. Da nabolokalet, vegg i vegg, ble ledig på grunn av en konkurs, meldte vi vår interesse til gårdeieren, og for to uker siden overtok vi lokalet og startet umiddelbart med innredningen, forteller Jostein Bildøy, og legger til at butikken var åpen mens arbeidet i den nye butikkdelen pågikk.

Utvidelsen av butikken har gjort det mulig å få en bedre utstilling av, og plass til flere møbler.

Jostein Bildøy forteller at både møbler og klær selger bra. 

– Omsetningen av klær har etter hvert økt, og vi utvider salgsarealet for klær med 50 prosent, og nå får vi bedre plass til både klær og møbler og andre varer. Det ser ut til at vi har truffet markedet, og selv om vi har stor tilgang på varer, har ikke dette gått utover varetilgangen til andre gjenbruksbutikker i Førde sentrum, forteller han.

Møteplass for ungdom

I butikklokalet er det nå også en møteplass for det felleskirkelige ungdomsprosjektet, KRAFT, for voksen ungdom. Denne delen av lokalet er ikke åpent for kundene og KRAFT kan ha sine samlinger der selv om butikken er åpen.

– Vi har sagt til lederen for dette prosjektet at dersom noen av deltakerne der vil engasjere seg i butikkdriften, er det bare å ta kontakt. Fra før vet vi at ungdom har spisskompetanse på en del vare grupper. En del ungdommer fra ungdomsskolealder har praksis i butikken, og de har vist oss at noen produkter kan selges for en mange ganger så høy pris som vi hadde priset dem til. Det har vi tjent godt på, forteller styrelederen.

Men Jostein Bildøy forteller videre at ungdommenes inntreden i butikken holder gjennomsnittsalderen blant de frivillige medarbeiderne nede. Nå er den mellom 50 og 55 år. 

– Hvis Galleri Normisjon Førde også kan være en arena for generasjonskontakt, er dette gull verd, avslutter Jostein Bildøy.

– Omsetningen av klær har etter hvert økt, og vi utvider salgsarealet for klær med 50 prosent, forteller styreleder Jostein Bildøy.

Imponert

Både Anita Næss Thorängen, daglig leder, og Martelita Johannessen, gjenbrukskonsulent i Galleri Normisjon, var i Førde etter at de nye lokalene ble overtatt, og de er imponert over innsatsen der.

– Selv om det i teorien er litt for tidlig å doble arealet etter bare halvannet års drift, har vi god tro på at dette skal går bra. De har fått en like god leieavtale for den nye delen som de har hatt for resten av lokalet, og omsetningen er god. I juli satte de omsetningsrekord, forteller Anita Næss Thorängen.

Godt salg i sommer

På landsbasis peker pilene oppover for Galleri Normisjon. 

– Flere av våre butikker har solgt godt i sommer, og noen satte omsetningsrekord for juli. En av dem, butikken på Ål, hadde sin største omsetning noensinne denne måneden. En annen butikk som melder om stor trafikk i sommer, er Galleri Normisjon i Mysen. Dessuten er omsetningen for butikken i Oslo på veg oppover. Den var nede i en bølgedal i forbindelse med flyttingen i fjor sommer, forteller Anita Næss Thorängen, og legger til: 

– Det er selvsagt store forskjeller mellom butikkene, og fra sentralt hold i kjeden ønsker å bidra med tiltak som kan bedre inntjeningen. På utgiftssiden er det stort sett bare husleien vi kan gjøre noe med, og på inntektssiden er det omsetningen vi kan gjøre noe med. Derfor vil vi styrke markedsføringen, vi må bli flinkere til å bruke sosiale medier. Det vet vi gir effekt, slår hun fast.

Galleri Normisjon på Grünerløkka i Oslo hadde salgsbod lørdagen under Løkkadagene 13. og 14. september. Her representert ved en av medarbeiderne i butikken, Inger Aalsaunet.