Løfter mennesker ut av fattigdom

På under ett år har to selskaper i India vokst fra små oppstartsbedrifter til sosiale virksomheter med bredere forankring i lokalsamfunn og økende nasjonal synlighet. Det bidrar til å løfte mennesker ut av fattigdom.
Tekst: Normisjon – Foto: Normisjon/Unsplash – Publisert: 27.11.2025
Gjennom samarbeid med urfolkssamfunn og lokale håndverkere viser selskapet hvordan tradisjon, entreprenørskap og bærekraft kan gå hånd i hånd.
Siden september 2024 har antall ansatte i håndverksbedriftene økt fra 2 til 11, et tydelig tegn på ekspansjon og økt kapasitet. Samtidig har virksomheten styrket sine strukturer med hovedkontor og avdelingskontor på tre ulike steder i India
Selskapet opererer nå i sju delstater i India – Jharkhand, Odisha, Assam, Chhattisgarh, Meghalaya, Vest-Bengal og Tamil Nadu – og har etablert seg som en voksende aktør innen sosialt entreprenørskap i regionen.

Samarbeid med lokalsamfunn
Selskapet har de siste månedene utvidet sitt arbeid fra 5 til 10 urfolkssamfunn. Gjennom opplæring, bestillinger og produktkjøp bidrar selskapet til å bevare håndverkstradisjoner. Det viktigste er likevel at mange fattige lokalsamfunn får økte inntekter.
Antallet landsbyer og nabolag som nås av virksomheten har økt fra 15 til 85, og over 530 håndverksfamilier får nå direkte støtte. Gjennom tett samarbeid med en stiftelse har mer enn 800 håndverkere fått faglig opplæring – en nesten tidobling på ett år. Målet er å ta utgangspunkt i de ressurser og ferdigheter som finnes lokalt, skape et produkt og en design som er attraktivt for ulike markeder og sikre at nok personer lager det samme slik at dette blir en produksjonslinje som kan bli lønnsom.

Kunder og marked
Fra ingen kjøpere i 2024 har selskapet nå 65 innenlandske kunder og sine første to internasjonale handelspartnere. Dette markerer et taktskifte i selskapets arbeid. Det som skiller dette fra andre businessmodeller er at både lokale produsenter og lokalsamfunn får en betydelig andel av selskapets overskudd, hele 40%.