Bringer håp

I slutten av februar ble den tiende evangeliseringsaksjonen arrangert i Kambodsja. Det er et stort og krevende arbeid, men resultatet blir alltid bra. 

Tekst Simon Elias Bogen 
Foto Simon Elias Bogen/Lars Audun Bøen

Terje Høyland jobber som internasjonal leder i Imi-kirken. Han har vært tungt involvert i Normisjons arbeid i Kambodsja. De siste ti årene har han vært i landet rundt 60 ganger. Terje er grunnleggeren av evangeliseringsaksjonen som foregår hvert år i ulike regioner i Kambodsja. I løpet av disse ti årene har over 15 000 sagt ja til Jesus. 

Terje Høyland har vært i Kambodsja over 60 ganger de siste ti årene

– Det jeg kanskje gleder meg aller mest over er å se unge ledere vokse og ta ansvar. I dag ledes arbeidet her av en gjeng på åtte stykk Kambodsjanere som har fått både tillit, trygghet og trening til å vokse til et nivå av lederskap som gjør at det vi ser her på aksjonen er mulig. Til vanlig trener vi 2500 ledere over hele Kambodsja hver sjette måned. Ut fra det har dette treningstedet – som denne aksjonen er – blitt til. Dette er så gøy, sier Høyland.

Husfellesskap

Når dagens program begynner å nærme seg slutten blir publikum invitert opp foran scenen for å ta imot Jesus. Etter at de har bedt frelsesbønnen blir de delt inn i hvilken landsby de kommer fra i provinsen. De settes umiddelbart opp i huskirker, slik at de får oppfølging og muligheten til å vokse sterkere i troen. Dette mener Terje er særdeles viktig.  

– Hver dag på evangeliseringsaksjonene ser vi 4-5-600 mennesker ikke bare si ja til Jesus og be frelsesbønn, men gå og setter seg i umiddelbare huskirker etterpå. Først bekjenner de at de ønsker å ta imot Jesus ved å reise seg og gå fram foran scenen. I tillegg går de for å sette seg i en gruppe med folk fra samme landsby i en nyplanta kirke. 

Morten Berge leder teamet som forbereder huskirkelederne

Morten Berge har vært med i arbeid for Imi-kirken siden 2015. Han leder teamet som forbereder huskirkelederne. Årets aksjon er hans fjerde så langt. Forberedelser er en viktig del av arbeidet. 

– Det er viktig å tenke helhetlig om det vi gjør her nede. Vi vil ikke at det skal stanse opp med et møte og invitere folk fram, men at det skal være en lengre tankerekke før aksjonen begynner, sier 27-åringen og fortsetter:

– Om lag fem ganger før aksjonen begynte har vi reist rundt i landsbyene og forberedt folk på hvordan de kan lede husgrupper på en god måte og hvordan de kan be for syke. På den måten tror vi at vi klarer å ivareta langt flere. Vi ser at vi er med på å se noe vokse fram som har mye bærekraft i seg. Det er mye som fungerer. Det er fortsatt en lang vei å gå. Mye som er i utvikling, men vi ser veldig mange positive tegn til at folk får en god start i den nye troen deres.

Skriver misjonshistorie

– Oppgaven Jesus gav oss var ikke bare å frelse, men å gå ut og gjøre disipler. Det er et oppdrag som vi jobber beinhardt med for å øke prosenten av de som står og bekjenner troen foran scenen som komme inn i disippelgjørende fellesskap. Det vi gjør her tror jeg er misjonshistorie, sier Terje Høyland. 

Med de umiddelbare huskirkene settes en helt ny standard for hva slike kampanjer kan få til både av å se gjennombrudd i frelse og gjennombrudd i disippelskap for de nykristne. 

– Det som Morten og teamet har fått til er helt fantastisk og unikt. Jeg tror mange kommer til å ville lære om hvordan man kan lede så mange hundre til tro uten en eneste kirke i nærmiljøet. Når folk sier det er umulig å følge opp så mange nye kristne i et område så sier jeg det er helt feil, sier Høyland.

Trosstyrkende arbeid

Om formiddagen sendes det team til landsbyene rundt der aksjonen holder sted. Der er poenget å be for syke, fortelle om Jesus, invitere til tro og invitere til møtet senere på dagen. Høyland forteller at det er noe mer som skjer på disse hus til hus-vandringene.

– Unge kristne fra ulike deler av Kambodsja er med oss på team. Vi er ikke bare 50 norske på tur, men også nærmere 100 kambodsjanere som igjennom denne uka akkurat som oss får erfare at de vokser i tro, sier Høyland.

En unik mulighet

Grunnleggeren av aksjonen forteller levende om hvor spennende og livsforvandlende det er å bli med på en aksjon. 

– Vi har 50 plasser her, som er åpne for hele Norge. Jeg tror dette er en unik mulighet for menigheter rundt omkring, der de kan komme med fire til fem personer og få erfaringer som man sjeldent får hjemme. Hvor mirakler blir vanlig, hvor en trekkes inn sammen med de lokale teamene som går først og gjør det lett for oss, så har vi en mulighet til å vokse inn i det vi leser om i Bibelen. Blinde får synet igjen, døve får høre igjen og de som ikke kunne gå begynner å gå. Dette er et godt treningssted for å fornye bildet av hva som er mulig for Gud og hva som ut ifra Hans ord er helt naturlig. Er du sulten på hva Gud er i stand til å gjøre? 


Hovedsaken sto opprinnelig på trykk i Ferskvare 2/2020. Du kan lese mer om evangelisering i Kambodsja og gi en gave til prosjektet her.

Ønsker du å få Ferskvare gratis tilsendt i Posten? Du kan opprette et abonnement her.

Teksten er skrevet av studenter på linjen Global Disippel – Story&Media ved Gå Ut Senteret.


Relatert innhold

Drømmer om at flere skal bli kristne

Marius Zerle Thesen, Hege Helgen og Elida Drangsland drømmer om å se flere ta imot Jesus i Norge og Europa. Slik deler de troa si med andre. 

Read article "– Gjør evangeliet enkelt!"

Unge mangler verktøy for å dele tro

– Er tiden inne for å justere verktøyene vi gir unge i tråd med et endret samfunnsbilde? Spør Thomas Wilhelmsen, rektor på Acta bibelskole.   

Read article "Unge mangler verktøy for å dele tro"

Ingen trodde at Joy kom til å klare å gå på skole

Ordene til Joy Tujo flyter ikke på samme måte som klassekameratene. Å finne de riktige ordene tar lengre tid. Slik har det vært så lenge han kan huske.

Read article "Nå har Joy (15) fullført 5.klasse"