Vær med og be

I november inviterer vi deg til å være med og be for Bibelskolene til Normisjon. 

Tekst: Normisjon – Foto: Illustrasjon/Unsplash – Publisert: 02.11.22

Hver måned har vi et bønnetema knyttet til misjonsoppdraget til Normisjon. Visjonen vår er «Jesus Kristus til nye generasjoner og folkeslag». Og nå i november vil vi gjerne invitere deg eller ditt fellesskap til å være med å be for bibelskolene til Normisjon.  

Normisjon har tre bibelskoler i Norge; Acta bibelskole i Stavanger, Gå Ut Senteret i Trondheim og Bibelskolen i Grimstad (BiG).

Vi har snakket med Anne Mari Vadset som er nyansatt rektor på BiG og første kvinnelige bibelskolerektor på en av Normisjons bibelskoler. 

– Hvorfor trenger vi bibelskoler i Norge, Vadset?

– Jeg møtte nettopp en far som sa det sånn; ett år på bibelskole kan ikke måle sin verdi i penger! Det utruster de unge til resten av livet, ikke bare trosmessig, men som hele mennesker, og jeg kan ikke være mer enig, sier Vadset.

Hun fortsetter:

– Visjonen vår er elsket – utrustet- sendt. På bibelskolen får du komme inn i et fellesskap, der du blir sett, tatt imot og regnet mel. Du får god og grundig undervisning så du kan stå støtt i troen gjennom hele livet, for så å bli sendt ut til et samfunn, som mer enn noen gang trenger trygge og tydelige kristne. Hva er viktigere enn det?  

– Hvordan går det med økonomien nå som det ligger an til et 10 prosents kutt over statsbudsjettet? 

– Forslaget til statsbudsjettet er alvorlig. Det er heldigvis ennå ikke vedtatt, så vi kjemper for å bli sett og hørt, så politikerne kan få se og forstå at skolene våre i aller høyeste grad er yrkesrettet, dannende og samfunnsnyttige! Om forslaget blir vedtatt utgjør det en betydelig sum som politikerne ber studentene ta! 

– Hvordan kan vi være med å be for dette og for bibelskolene? 

– Be om at politikerne får opp øynene for hva bibelskolene faktisk driver på med, for oss i ledelsen at vi er kloke i hvordan vi formidler dette og hvordan vi forvalter de ressursene vi har på best mulig måte, og ikke minst be om at studentene får oppleve og se at Jesus er veien sannheten og livet. 

– Har du en historie å dele med oss som inspirasjon til bønn?  

– Bønn er veldig spennende! Det at Gud både lytter og taler, og at vi får se frukter der og da, men også hvordan det ofte skjer i det skjulte. Og uavhengig av hva vi får se og oppleve, ber Gud oss om å be og å være trofaste i det! Bønn er bygget på tillit både fra Gud til oss, og fra oss til Gud, sier Vadset og fortsetter:

– Et eksempel var en bestemors bønn for sitt barnebarn. Hun bodde et helt annet sted i landet enn sitt barnebarn, og ba om at han måtte få en kristen lærer når han starte på skolen. Etter tre år fikk hun vite at læreren til barnebarnet var meg. Da hadde dette barnet med resten av klassen også blitt båret av mine bønner og min, og dermed også Guds, tilstedeværelse. Se aldri lite på den jobben du gjør eller der du er satt!  Jeg sluttet på denne skolen og ba da om at læreren som skulle overta klassen også måtte være kristen, og slik ble det!

Forslag til konkrete bønneemner: 

  • Be for elevene på Normisjons bibelskoler og alle andre bibelskoler i Norge. 
  • Be for ledelsen og ansatte på bibelskolene. 
  • Be for at bibelskolenes økonomi blir styrket både over statsbudsjettet og på andre måter. 
  • Be om god søkning for både nye elever og ansatte til bibelskolene i årene framover. 

HVORDAN KAN DU ELLER FELLESSKAPET DITT DELTA I BØNN?

Vi inviterer deg til å be på den måten som er naturlig for deg. Kanskje du har en bønneliste og ber flere ganger daglig? Eller kanskje du helst ber alene eller ber i forbindelse med møter, smågrupper eller gudstjenester? Kanskje du har faste bønnetider med familien eller har en gruppe du ber sammen med? Trenger du inspirasjon til bønn så klikk her.

Uansett hvordan du er vant til å be, eller om du er uvant med å be, så inviteres du med til å være med i bønn sammen med oss i november.

Relatert innhold

Drømmer om at flere skal bli kristne

Marius Zerle Thesen, Hege Helgen og Elida Drangsland drømmer om å se flere ta imot Jesus i Norge og Europa. Slik deler de troa si med andre. 

Read article "– Gjør evangeliet enkelt!"

Unge mangler verktøy for å dele tro

– Er tiden inne for å justere verktøyene vi gir unge i tråd med et endret samfunnsbilde? Spør Thomas Wilhelmsen, rektor på Acta bibelskole.   

Read article "Unge mangler verktøy for å dele tro"

Ingen trodde at Joy kom til å klare å gå på skole

Ordene til Joy Tujo flyter ikke på samme måte som klassekameratene. Å finne de riktige ordene tar lengre tid. Slik har det vært så lenge han kan huske.

Read article "Nå har Joy (15) fullført 5.klasse"